Ogrzewanie postojowe w ciężarówce na wagę złota

Zarobkowa jazda ciężarówką to bardzo specyficzne zajęcie. Trzeba mieć do tego odpowiedni charakter, dużą dozę samozaparcia i gotowość na częste i długotrwałe rozłąki z rodziną. Trzeba także przejść do porządku dziennego nad pewnymi niedogodnościami, takimi jak chociażby niekomfortowe temperatury.

Dawniej było gorzej

W dawniejszych czasach kierowanie popularnym tirem było jeszcze większym wyzwaniem. Nie dość, że kabiny były ciasne i niewygodne, to jeszcze o udogodnieniach takich jak klimatyzacji, czy też sprawne ogrzewanie można było jedynie pomarzyć.

Tamte czasy odeszły jednakże w niepamięć. Nowoczesne części do aut ciężarowych wyeliminowały wiele niedogodności. Jedną z nich było kiedyś marznięcie zimą w czasie postoju auta. To co wcześniej było normalnością dziś już na szczęście jest jedynie niemiłym wspomnieniem. Wszystko dzięki ogrzewaniu postojowemu, zwanemu popularnie ‚webasto’.

Wydawać by się mogło, że jest jest to jedna z oczywistych części do tirów. Nic bardziej mylnego, bo o ile nowe ciężarówki mają webasto na standardowym wyposażeniu, o tyle starsze, wciąż występujące na naszych drogach modele ciężarówek, wciąż funkcjonują bez tego systemu.

Stoi i grzeje

Idea działania webasto jest bardzo prosta. Samochód, który zatrzymał się na postoju nie musi mieć włączonego silnika, aby wewnątrz panowało przyjemne ciepło. Wystarczy, aby pracowało opisane powyżej urządzenie. Oczywiście, aby praca tego typu nagrzewnicy była możliwa, również potrzebne jest spalanie paliwa. Nie oznacza to jednak pracy silnika, lecz specjalnego agregatu, niezależnego od jednostki centralnej ciężarówki.

Agregat jest również zasilany paliwem, jednakże jego kultura pracy jest o wiele większa niż głównego silnika. Przede wszystkim osiąga mniejszą moc, dzięki czemu działa ciszej i wydajniej. Jest to o tyle oczywiste, iż jedynym zadaniem webasto jest nagrzanie płynu krążącego w układzie chłodzenia, który następnie ogrzewa wnętrze kabiny.

Akcesoria takie jak webasto używane były od wielu lat, jednakże najczęściej miało to miejsce w chłodniejszych rejonach świata, takich jak Skandynawia, bądź też północne rejony Kanady i USA. Obecnie coraz częściej jest stosowane w krajach o umiarkowanym klimacie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *